Ga naar de inhoud

Foto's Fietsen - OKRA De Goede Herder

OKRA DE GOEDE HERDER
Sint-Katelijne-Waver
Menu overslaan

Foto's Fietsen

Foto's
DAGFIETSTOCHT BURCHT 83 KM 8 MEI 2026
 
Wegens organisatorische redenen werd onze geplande fietstocht niet op de voorziene datum gereden, maar een dag later. Daardoor moesten we jammer genoeg enkele vertrouwde gezichten missen. Toch liet niemand zich daardoor ontmoedigen, want met een enthousiaste groep van 18 fietsers stonden we stipt om 8.30 uur klaar voor vertrek richting Burcht.
 
Al snel kwamen de eerste kilometers in de benen via de comfortabele fietssnelweg richting Duffel. Daarna trokken we verder langs rustige en schilderachtige binnenwegen over het grondgebied van Waarloos naar Kontich. Alhoewel het mooie weer nog wat op zich liet wachten, was het door de aangename sfeer van bij het begin duidelijk dat het opnieuw een geslaagde tocht zou worden.
Een bijzonder moment onderweg was de passage aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Daar konden we gebruikmaken van de pas geopende fiets- en wandeltunnel. Het werd meteen duidelijk dat hier knap werk geleverd werd: een moderne, veilige en fraaie verbinding waar zowel fietsers als wandelaars ongetwijfeld veel plezier aan zullen beleven. De tunnel oogstte dan ook heel wat bewonderende blikken binnen de groep.
Na deze eerste etappe bereikten we onze eerste halte van de dag: tuincentrum Van Uytsel. Tussen de kleurrijke bloemen en prachtige planten genoten we van een welverdiende pauze. De heerlijke koffie en smakelijke zoetigheden vielen bijzonder in de smaak. Sommigen konden de verleiding van een verse koffiekoek niet weerstaan, terwijl anderen zichzelf trakteerden op een lekker gebakje. Het was een gezellige stop waar iedereen even kon ontspannen.
Na de pauze in het tuincentrum zetten we onze tocht verder. Het parcours leidde ons door uitgestrekte open velden, waar we volop konden genieten van de rust en het landelijke uitzicht. Niet veel later fietsten we door enkele rustige woonwijken van Kontich, waar het aangenaam rijden was langs verzorgde straten en groene omgeving.
Onderweg passeerden we het prachtige Kasteel Groeningenhof met zijn bijhorende landschapspark. Even later reden we ook voorbij de Campus Drie Eiken in Wilrijk, een bekende plek voor studenten.
Via de drukke Balanstraat zagen we aan onze rechterzijde het grote dienstencentrum Ter Beke opduiken. Daarna volgden we de Brialmontfietsroute, die ons op een veilige en aangename manier richting Fort 8 in Hoboken leidde. De combinatie van stedelijke omgeving en groen zorgde opnieuw voor afwisseling onderweg.
Door de karakteristieke wijk Moretusburg in Hoboken bereikten we uiteindelijk het veer over de Schelde. Perfect volgens planning stonden we klaar voor de overtocht van 10.50 uur. Dankzij het vlotte tempo en het goede samenspel binnen de groep hadden we ondertussen zelfs een half uur tijdswinst opgebouwd. Dat gaf iedereen wat extra ademruimte om ontspannen van het vervolg van de tocht te genieten.
Na de overtocht zetten we onze fietstocht verder aan een rustig en aangenaam tempo door enkele straten van Kruibeke. Niet veel later kwamen we opnieuw terecht tussen de open velden en het typische agrarische landschap, waar het heerlijk fietsen was in alle rust.
De kalmte maakte echter even plaats voor wat meer drukte toen we de Krijgsbaan moesten oversteken. Gelukkig verliep alles veilig en konden we onze weg verderzetten via de Heirbaan. Daar verscheen al snel de kazerne van het 11de Bataljon Genie in ons zicht. Voor onze Staf was dit een bijzonder moment, want hij had ooit nog zijn legerdienst vervuld bij de genie. Een stop voor een foto van het materieel kon dan ook niet ontbreken.
Langzaam naderden we daarna de dorpskern van Burcht, wat meteen betekende dat ook onze lunchplaats in zicht kwam. In Steakhouse De Klok werden we hartelijk ontvangen voor een welverdiende middagpauze. De deelnemers genoten er van een driegangenmenu dat duidelijk in de smaak viel. Ook de fietsers die gekozen hadden voor een croque monsieur waren bijzonder tevreden over hun lunch.
In een gezellige sfeer werd er nagepraat over het eerste deel van de tocht, terwijl iedereen opnieuw krachten kon opdoen voor het vervolg van de dag.
Weer de fiets op, en via de Dorpsstraat en het Kaaiplein van Burcht kwamen we aan het fietspad langs de Schelde. Daarna fietsten we verder via de Koningin Astridlaan en de Beatrijslaan tot aan de Kennedyfietstunnel.
Aan de lift moesten we even wachten, want in kleine groepjes werden we naar beneden gebracht, diep onder de Schelde. Eens uit de lift konden we ongeveer 500 meter onder de rivier fietsen, tot aan de volgende lift die ons naar de rechteroever van de Schelde bracht.
We bevonden ons nu op het grondgebied van Antwerpen-Zuid. Via het industriepark en langs de vroegmarkt van Antwerpen reden we naar de Hobokense Polder  en via de woonwijk Moretus bereikten we de toegangspoort van Park Sorghvliedt in Hoboken.
We bolden nu door de wijk Klaverblad, met het bijhorende kasteel Klaverblad. Momenteel woont hier nog steeds graaf Moretus. Even later moesten we halt houden aan wegenwerken met verkeerslichten en een tijdsaftelling. Bij het aftellen merkten we dat onze dames nog altijd probleemloos van tien naar nul kunnen tellen.
Door verschillende Hobokense woonwijken fietsten we verder tot in Hemiksem. Het drukke dorpsplein lieten we links liggen, maar we hielden wel halt bij het vroegere maritiem hospitaal en het abdijpark met de bijhorende Sint-Bernardusabdijkerk. Dat bleek de ideale plaats voor een mooie groepsfoto.
De knie van Lisette begon ondertussen wat moeilijk te doen, maar dankzij de nodige medicatie kon ze haar tocht gelukkig toch verderzetten.
De volgende gemeente die we aandeden was Schelle, met zijn mooie park, om vervolgens verder te rijden naar Aartselaar. Daar hielden we onze namiddagpauze in Café Wolfaertshof.
Na de pauze fietsten we richting De Schorre in Boom. Groot was onze verbazing toen we merkten dat de voorbereiding van Féte Magique op 9 mei 2026 aan de gang waren. Het terrein was daardoor verboden toegang voor ons. Dan maar via de Bosstraat bergaf richting Terhagen en verder tot aan de Rupeldijk.
Vanaf daar bevonden we ons opnieuw op bekend terrein. We fietsten langs de dijk tot in Walem en bereikten via Rozendaal en Ekelenhoek onze eindbestemming.
Het werd opnieuw een prachtige en gezellige fietsdag. Een bijzondere dank aan Hugo voor het samenstellen van dit  mooie parcours door zijn geboortestreek
DAGFIETSTOCHT ASSE 78KM  23 APRIL 2026
Na het succes van onze eerste rit kijken we ernaar uit om opnieuw samen de fiets op te springen voor onze tweede dagfietstocht naar Asse.
Met een frisse 5° vertrokken we aan het OC DGH.
[image:image-405] [image:image-406] [image:image-407]
Het eerste deel leidde ons over de vertrouwde wegen langs de Vrouwvliet, Battel en Hombeek. De koude en de zure oostenwind beet toch een beetje in onze wangen, maar het enthousiasme hield iedereen warm.
Na de brug in Kapelle-op-den-Bos bereikten we onze eerste stop: Café Rembrandt. De dames zochten meteen de gezellige warmte binnen op, terwijl de mannen buiten genoten van een dampende kop koffie… of zelfs een paprikasoep — hé Walter, dat smaakte duidelijk. Toch was er één kranige vrouw die het terras trotseerde: Dominique, die dapper bleef zitten in de zonnige buitenlucht.
[image:image-408] [image:image-409] [image:image-410]
Na deze verkwikkende pauze stapten we opnieuw op de pedalen en trokken we richting Londerzeel, langs open landschappen waar de horizon breed en rustig lag. De groep reed in een mooi tempo verder, genietend van de stilte en het zonnetje dat van de partij was.
Via Nieuwenrode en Eversem reden we verder richting het grondgebied van de koning van het wielrennen: Eddy Merckx. Zijn thuisbasis, Sint-Brixius-Rode, verwelkomde ons met rustige wegen en een landschap dat zachtjes begon te glooien. Het vlakke parcours maakte plaats voor licht lopende fietswegen die de benen op een aangename manier uitdaagden.
[image:image-411] [image:image-413] [image:image-414]
Aan de kerk van Oppem kregen we onze eerste kuitenbijter voorgeschoteld. Het was zo’n klim die niet echt pijn doet, maar wel even duidelijk maakt dat je aan het fietsen bent. Boven op de vroegere heirbaan werden we beloond met een prachtig uitzicht: de skyline van Brussel lag voor ons uitgespreid, en zelfs het Atomium schitterde in de verte.
[image:image-415]
Bekomen van het prachtige uitzicht rolden we verder richting de A12, die we via de fietsbrug overstaken. Dat vergde even wat stuurmanskunst: scherpe, korte bochten die iedereen toch voorbeeldig nam. Een klein technisch stukje, maar de groep klaarde het zonder moeite.
[image:image-416] [image:image-417]
Voorbij Meise begon het parcours opnieuw te golven. We klommen en daalden door Ossel, tot we langs de brouwerij Mort Subite in Kobbegem reden. In de dorpskern kregen we er nog een venijnig stukje kassei bovenop — typisch Vlaams, maar het gaf de rit net dat tikkeltje extra karakter.
Niet veel later dook het naambord Asse op, onze geplande lunchstop. Maar eerst passeerden we nog door Walfergem, een gehucht dat helaas bekend staat om het dramatische verkeersongeval van 1966 waarbij tien kinderen het leven lieten. Een plek die even stil maakt, zelfs tijdens een vrolijke fietstocht.
Na het oversteken van de Brusselsesteenweg en de spoorlijn bereikten we het marktplein van Asse. Daar stonden de vriendelijke obers van Brasserie Bascule al klaar om ons te ontvangen. Een warm welkom na een gevarieerde en pittige voormiddag.
[image:image-418] [image:image-419] [image:image-420]
Het eten in Brasserie Bascule was voortreffelijk en had duidelijk bij iedereen gesmaakt.
[image:image-421] [image:image-424] [image:image-425]
Met hernieuwde energie stapten we opnieuw op de fiets en reden we door Asse richting Mollem. Waar vroeger een zanderige knooppuntenroute lag, lag nu een gloednieuwe asfaltstrook die heerlijk vlot reed. Zonder moeite bereikten we Mollem, waar we langs de achterzijde van de kerk passeerden en even later opnieuw een zacht glooiend landschap voor ons zagen openrollen.
[image:image-427] [image:image-429]
Wat verder staken we nog eens de Brusselsesteenweg over, meteen gevolgd door de laatste klim van de dag. Boven wachtte een kort stukje onverhard pad — een trajectje waar Staf helemaal verliefd op was. Na dit kleine euveltje genoten we van het vlakke, open landschap van Meuzegem, bekend om één van de grootste maneges van België: Stephex.
Via rustige wegen en door Imde bereikten we het laatste uitdagende stukje van de dag: de onverharde buurtweg 9. We fietsten langs het natuurgebied Leefdaalbos en passeerden de reusachtige kranen van firma Saerens, alvorens opnieuw de drukke A12 over te steken.
[image:image-430] [image:image-431]
Nog enkele honderden meters verder kwamen we aan bij de Bergkapel van Londerzeel-Berg, waar onze laatste pauze gepland stond in Café Bergenbos. Een gezellige stop om nog even op adem te komen.
[image:image-432] [image:image-433] [image:image-434]
Na de pauze reden we verder naar Kapelle-op-den-Bos, staken opnieuw de kanaalbrug over en passeerden langs de woning van Jean Blaute en paardenmelkerij De Beck in Leest. Via de Kapelseweg in Hombeek, het Vrijbroekpark en de Koningin Astridlaan bereikten we uiteindelijk het eindpunt van onze tweede dagfietstocht, OC DGH.
[image:image-435]

DAGFIETSTOCHT OPDORP 72KM  2 APRIL 2026
Op 2 april 2026 ging onze eerste dagfietstocht van het seizoen van start, met 24 enthousiaste fietsters die ondanks het frisse weer klaarstonden voor een mooie rit richting Opdorp. De temperatuur bedroeg slechts 6°C, waardoor bijna iedereen nog in winterkledij vertrok. Alleen twee dappere zielen,Staf en Rik,  waagden zich al aan een korte broek, wat voor de nodige glimlach zorgde bij de rest van de groep.
[image:image-376] [image:image-380] [image:image-381]
We vertrokken richting Zennegat, waar de frisse ochtendlucht ons meteen wakker maakte. Van daaruit volgden we het jaagpad langs de Rupel richting Boom. Het was rustig fietsen tot we de drukke weg moesten oversteken, waarna we onze weg vervolgden naar Ruisbroek.
[image:image-382] [image:image-383] [image:image-384] [image:image-388]
In Ruisbroek hielden we onze eerste stop aan dienstencentrum De Ark. De warme drankjes deden deugd en gaven iedereen opnieuw energie om verder te rijden.
[image:image-385] [image:image-386] [image:image-387]
Na de pauze trokken we opnieuw op pad, ditmaal langs de oude spoorweglijn richting Puurs. Onze teamleider wist alweer een stukje natuurgebied in de route te verwerken. Deze keer leidde hij ons door het Tekbroek, een rustig en groen gebied waar we even geconfronteerd werden met wegenwerken. Ondanks alles  zijn we er zonder problemen kunnen doorrijden.
   
Daarna reden we langs open velden, met steeds de oude spoorlijn in de buurt als vertrouwde gids. De koude wind bleef ons trouw vergezellen, maar de groep hield goed stand en bleef in een mooi tempo doorfietsen.
[image:image-389] [image:image-390] [image:image-391]
We bereikten het centrum van Sint-Amands, waar we doorheen reden richting Den Briel. De wind was nog altijd scherp en liet duidelijk voelen dat de lente nog niet helemaal op gang was gekomen. Toch bleef de sfeer uitstekend.
[image:image-392] [image:image-393] [image:image-394] [image:image-395]
 
Na het oversteken van de drukke Dendermondse steenweg kwam het eindpunt van de voormiddag in zicht: het dorpsplein, waar de bijna uitgebloeide narcissen nog steeds voor een vrolijke toets zorgden. Ze stonden er mooi bij, geflankeerd door kunstige beelden van honden. Althans, dat was de bedoeling — voor Gaston bleven het koppige konijnen, wat opnieuw voor de nodige hilariteit zorgde binnen de groep.
 
In restaurant De Drypoort genoten we van een lekkere maaltijd. De warmte binnen liet echter op zich wachten daar de stoof alleen maar rook gaf ipv. vuur. Er werd gezellig gepraat, gelachen en vooruitgekeken naar het vervolg van de dag.
[image:image-396] [image:image-397] [image:image-398]
Om 13.30 uur vertrokken we opnieuw voor het derde deel van onze eerste dagrit. Zodra we de dorpskern van Opdorp achter ons lieten, kwamen we op rustige, landelijke wegen terecht die ons over het grondgebied van Londerzeel leidden. De groep bleef mooi samen en het tempo zat goed.
                                                                             [image:image-400]
   
We reden verder door Breendonk, waar de geur van mout en hop ons eraan herinnerde dat het brouwen van Den Duvel nog steeds volop aan de gang was. Niet veel later bereikten we de oversteekplaats van de A12. Na het oversteken kozen we opnieuw voor stille, verkeersarme wegen die ons richting Tisselt brachten.
 [image:image-399]
Over de brug van Tisselt fietsten we langs het kanaal, waar het water rustig kabbelde en de wind nog steeds fris in het gezicht blies. We passeerden ook een kleine Lourdesgrot. Niet veel verder kwamen we langs de brouwerij Den Triest, een herkenningspunt voor wie de streek kent.
Daarna ging het verder langs de akkers. Via de Tiendeschuurstraat bereikten we uiteindelijk Leest-dorp, waar de route opnieuw wat beschutting bood tegen de wind.
We fietsten nog over de Zennebrug en kwamen zo aan bij onze laatste stopplaats: Café Welkom in Battel, bij Mariake. Daar werden we verrast met een gratis consumptie, want Maggy had enkele dagen eerder haar 80 kaarsjes uitgeblazen. Een mooi gebaar dat door iedereen werd gesmaakt alsook de spontane hulp van Liliane bij het serveren van de dranken.
 [image:image-401] [image:image-402] [image:image-403]
Na de pauze reden we langs de vertrouwde wegen, voorbij het natuurgebied Het Robroek in Battel. De namiddagzon probeerde door te breken, maar de frisse wind bleef ons trouw tot het einde. Via de gekende paden bereikten we uiteindelijk opnieuw onze vertrekplaats van vanmorgen.
Het was een geslaagde eerste dagrit: fris van temperatuur, maar warm in sfeer en gezelschap. Een prachtige start van het nieuwe dagfietsenseizoen.
                                                                                 [image:image-404]
FIETSVIERDAAGSE SLUISKIL 2025 VAN 25/8/2025 TOT 28/8/2025

Maandag 25 augustus 2025 SKW DGH-Sluiskil 85 km
Op de kille morgen van 25/8/2025,11°, maar met een stralend zonnetje stonden 22 fietsers klaar om te starten naar Sluiskil.
[image:image-327] [image:image-332] [image:image-333]
Langs de vertrouwde oevers van de waterlopen Vrouwvliet, Dijle, Zenne en Rupel bereikten we Boom. Door het industriegebied van Boom en door de dorpskern van Ruisbroek kwam onze eerste stop in zicht, nl. DC Den Ark. We werden getrakteerd op een drankje door onze huwelijksjubilarissen Christine en Emiel (53 jaar) en Mieke en Rik (24 jaar). Proficiat van de ganse groep en nog vele jaren samen.
[image:image-334] [image:image-336] [image:image-337]
Na de pauze fietsten we naar de Scheldedijk. Op de Scheldedijk kregen we een fotogenieke blik op de kerktoren van Temse. Na de passage door Temse genoten we van het landelijk landschap van het Waasland. We reden door Haasdonk, Velle en Sint Pauwels. Om 12.30 u. bereikten we onze middagstop, Eetcafé Blabla. Onder een gezellige tent versterkten we ons met een croque (Meneer of Madame).
[image:image-338] [image:image-339] [image:image-341]
Na de pauze was de zomerse warmte goed voelbaar en werd er menig overbodig kleedsel in de fietstas gestopt. Aan een gezapig tempo reden we door de gemeenten Kemzeke en Stekene, richting Koewacht. Eens voorbij de Belgische grens in Koewacht werden onze wegkapiteins tijdelijk van hun job ontheven (deze functie kent men niet in NL). Na de eerdere afspraken inzake veiligheid reden alle deelnemers een vlekkeloos parcours door de polders naar de namiddagstop in Zuiddorpe. Onder de bomen van het dorpsplein dat tevens diende als terras van café Het Gemeentehuis werden de dorstigen gelaafd, en of het smaakte zeg! Het laatste traject naar onze verblijfplaats genoten we van het polderlandschap van Westdorpe en Sas van Gent.
[image:image-342] [image:image-343] [image:image-344] [image:image-346]
Na 85 km kwamen we aan onze thuishaven, Hotel Dallinga, voor de volgende 4 dagen.
[image:image-347] [image:image-348] [image:image-350] [image:image-349]
Dinsdag 26 augustus 2025 Sluiskil Breskens Sluiskil 82 km

De temperatuur bij de start was best aangenaam, 17°.Het eerste deel van onze rit verliep langs het kanaal Gent-Terneuzen. Bij het verlaten van de laatste woningen van Sluiskil dook het polderlandschap weer op. Het eerste dorp op onze etappe was het mosseldorp Philippine.
[image:image-190] [image:image-197] [image:image-335]
Zalig rijdend met een licht briesje in de rug reden we door de Isabelle-en Barbarapolder. We reden dan weer is in Nederland, dan weer eens in België.
[image:image-340] [image:image-351]
Om onze wegkapiteins niet aan te sporen om hun functie weer even op te nemen hadden onze grapjassen Eric en Co er niets beter op gevonden om de grenspalen af te dekken. Maar eens op de Mollekotweg zeiden we België vaarwel voor vandaag.
[image:image-352] [image:image-353] [image:image-354]
Bij het binnenrijden van het stille IJzendijke hadden we een mooi zicht op de molen. De rustpauze was op een voormalig boerenerf, de Uitspanning Casandria.
 [image:image-355] [image:image-356] [image:image-359]  [image:image-361] [image:image-360]                                                                Bij het naderen van de hoofdweg naar Breskens werd onze aandacht getrokken op een houten kunstwerk van dieren. Mooi! Nog enkele kms scheiden ons van Breskens ,een echte bad- en toeristenstad.
[image:image-362] [image:image-363] [image:image-364] [image:image-365]
Voorbij de aanlegsteiger van het voet-en fietsveer naar Vlissingen en door de hoofdstraat bereikten we de lunchplaats voor vandaag. We genoten in het resto “Ons dagelijkse kost” van veel lekkers.
[image:image-366] [image:image-367] [image:image-368]
Na de lunch konden we onze ogen de kost geven op de vele boten die aangemeerd lagen in de haven. Via een mooi fietspad, dat bij hoogtij meermaals overstroomt, fietsten we tot in Terneuzen.
[image:image-370] [image:image-371] [image:image-372]
Hier werden we geconfronteerd met een afgesloten fietspad  wegens werken. Met de GPS in aanslag was dit euvel snel opgelost en bereikten we spoedig de laatste rustpauze voor vandaag. In het paviljoen “De Westbeer” trakteerde Staf ons op een drankje dat aangeboden werd door OKRA DGH.
[image:image-373] [image:image-374]
Met nog 10 km voor de boeg reden we vlekkeloos naar ons hotel in Sluiskil. Het einde van een mooie rit van 82 km.
 
Woensdag 27 augustus 2025 Sluiskil Sluis-Sluiskil 94 km
 
Onder een dik wolkendek vertrokken we om 9.00 u. voor de laatste rondrit door  Zeeuws-Vlaanderen.
[image:image-345] [image:image-357] [image:image-358]
Het polderlandschap bleef onze bondgenoot tot we na 25 km aankwamen aan het pittoreske dorpsplein van Watervliet. Van een voormalige bewoonster (ons Anneke) kregen we een deskundige uitleg van wat er op het dorpsplein te zien was en hoe zij hier haar jeugd had doorgebracht. Het was heerlijk vertoeven met een tasje koffie of dergelijks op het terras van café Dorpshart.
[image:image-369] [image:image-375] [image:image-379]
Na Watervliet passeerden we het kleine dorpje Sint Margriete en fietsten we richting Oostburg. Even voor Oostburg maakte de grote wegen weer plaats voor de mooie veldwegen. Bij het passeren een groot golfterrein kregen enkele van ons een gratis douche van een niet opgemerkte veldsproeier.
[image:image-377] [image:image-378]
Via de Zuiddijkstraat en met een mooi zicht op het Belfort reden we Sluis binnen. In het Gand Café ’t Belfort genoten van een copieuze croque of overheerlijke vleeskroketten met brood. Na de lunch ging onze rit verder langs Aardenburg. Onderweg wees Anneke ons op de mooie kreken die we passeerden en fietsten we door de dorpsstraat van Sint Laureins. Dat deed Anneke veel plezier. Rijden op een grote baan zonder fietspadaanduiding is niet weggelegd voor fietsers, maar het kon niet anders want de omliggende kleine wegen waren enkel geschikt voor landbouwdoeleinden. Na deze moeilijkere passage was café Plansjee in Bentille een welverdiende stopplaats. Via Boekhoute, waar ooit de zee stroomde  tot in 1952 via de zeegeul Braakman, reden we terug Philippine binnen. Er restten ons nog enkele km om Sluiskil binnen te rijden. Het was een lange rit met op de teller 94 km. Proficiat aan alle deelnemers.
 
Donderdag 28 augustus 2025 Sluiskil Sint Katelijne Waver DGH 83 km
 
Aan alle mooie liedjes komt een einde. En dat einde was de terugrit naar SKW DGH. Het rittenschema werd aangepast om op een aanvaardbaar uur thuis te komen. Deze aanpassing viel bijna in het water toen Staf opmerkte dat Marc Lecocq zijn voorband plat stond. Met vereende krachten werd de band hersteld en weg waren wij richting Hulst.  Eens over de brug van het zeekanaal reden we op landelijke wegen naar Hulst. Door de stadspoort van Hulst bolden we naar een rustplaats voor onze toch al wat vermoeide benen. Na de rustpauze ging het even voor het politiebureau, via een geliefkoosd weggetje van Staf, naar de fietsostrade F411. In de Klinge was ons Nederlands avontuur voorbij en reden we terug op Belgisch grondgebied. Een echte openbaring voor onze wegkapiteins die terug mochten instaan om ons veilig te laten rijden. We bleven genieten van de weidse velden en akkers van de gemeenten Vrasene, Sint Gillis Waas en Haasdonk. Eens de brug over de snelweg E17 over bemerkten we de afslag Bazel. De middagpauze hielden we in onze vertrouwde stek ,Het Gildenhuis in Bazel. Iedereen was weer vol lof over de geserveerde gerechten, temeer dat de vrouw des huizes ons nog trakteerde op een gratis ijsje. Voor ons verrek werd de tijdstabel van de veerdienst nog even nagekeken en het veer van 14.30u. was best haalbaar. Eens het veer achter ons lag fietsten we via Niel naar de Rupeldijk en Boom. De voorziene stop in Noeveren leek ons iets te vroeg en zijn we verder gereden tot het visputje in Rumst. Na de pauze kwamen we weer in vertrouwde omgeving die ons leidde naar het vertrekpunt van vorige maandag. Dikke proficiat aan alle deelnemers voor de stiptheid en de gezelligheid die ze getoond hebben tijdens deze vierdaagse. Toch ook een speciale vermelding aan Staf en Jean en hun begeleiders voor de organisatie van dit fietsfestijn.
 

DAGFIETSTOCHT VLOOIBERGTOREN TIELT-WINGE 97 KM
We  maakten met een sportieve groep van 16 deelnemers onze 4de dagfietstocht naar de Vlooibergtoren in Tielt-Winge. Ondanks het zwaar bewolkte weer bleef de sfeer de hele dag positief. Het hield ons niet tegen om er toch een geslaagde en gezellige dag van te maken.
[image:image-302][image:image-308]
We vertrokken stipt om 8.45 u.en fietsten langs gekende wegen via de Zellaer, Bonheiden, Rijmenam naar Haacht. Het tempo lag aangenaam en het verkeer was rustig, wat zorgde voor een vlotte en ontspannen rit. De frisse lucht en het achterwege blijven van de voorspelde regen gaf meteen een goed gevoel.
Onze eerste geplande stop was in Wespelaar, bij café De Warande. Daar genoten we van een welverdiend drankje en een korte pauze.
[image:image-309] [image:image-316] [image:image-318]
Na de pauze ging het verder via de dorpskern van Wakkerzeel naar het grondgebied van Rotselaar en verder naar Wezemaal. Net na het centrum stond het eerste klimproefje op het programma: een helling over de E314-autostrade. Deze klim was ideaal om de benen wakker te schudden en de toon voor het vervolg te zetten.
Niet veel later volgde de gevreesde Rodt, een steile helling die zijn reputatie als “kwade klant” alle eer aandeed. Met wat tandenknarsen en doorbijten haalde iedereen de top, een mooie prestatie van de hele groep!
Na de beklimming reden we verder door het heuvelachtige Hageland en kregen we mooie vergezichten met oa. de dorpskern van Nieuwrode. Voorbij Nieuwrode wachtte ons nog de gezapige klim van de Kriesberg. Minder steil dan de Rodt, maar zeker voelbaar na de eerdere inspanningen. De deugddoende afdaling die daarop volgde, bracht ons langzaam maar zeker dichter bij Tielt-Winge.
Niet veel later bereikten we onze middagbestemming: Taverne De Bleukens. Daar genoten we van een welverdiende lunch met keuze uit vol-au-vent of stoofvlees met frietjes en een garnituur van tomaten en sla. Het lekkere eten, dat a volonté werd aangeboden, gaf ons nieuwe energie voor datgene dat nog moest komen.
[image:image-319] [image:image-320] [image:image-317]
Na de lunch fietsten we het korte stukje berg op naar de nabijgelegen Vlooibergtoren.
[image:image-325] [image:image-326] [image:image-328]
Boven werden we beloond met een mooi uitzicht over het glooiende Hageland, ondanks de zwaar bewolkte hemel. Deze indrukwekkende, zwevende trapconstructie in cortenstaal torende statig boven het glooiende Hageland uit. Sommigen beklommen de toren en genoten van het prachtige uitzicht. Een magisch moment.
[image:image-321]  [image:image-322] [image:image-323] [image:image-324]
We reden verder op het plateau van de Vlooiberg. Het was het zalig fietsen: open ruimte, vergezichten, frisse lucht en een licht briesje.
 [image:image-331]
De eerste regendruppels lieten zich voelen maar van een echte bui was er geen sprake.
Na de toren volgden opnieuw korte hellingen met daarna snelle afdalingen. We fietsten verder richting Holsbeek en vervolgens via Winksele naar Wijgmaal, waar we nog een laatste stop hielden in café Sportwereld. Daar genoten we van een verfrissend drankje.
 [image:image-329] [image:image-330]
Na de laatste pauze reden we via de Leuvense Vaart tot in Hever. Daarna volgde het bekende traject langs Kerkenbos en Bonheiden, en via de Tramweg om Cyriel veilig thuis af te zetten.
Nog enkele kilometers restten ons nog tot aan het vertrekpunt van vanmorgen.
Deze dagfietstocht naar de Vlooibergtoren was een schitterende belevenis. Van stevig klimmen tot zalige afdalingen, en van grijze lucht tot een flauw zonnetje. Het zat er allemaal in. We kijken nu al uit naar de volgende dagfietstocht!

Dagfietstocht naar Scherpenheuvel 8 mei 2025 98 km
Dit jaar stond terug de traditietocht naar Scherpenheuvel op het fietsprogramma. Het sportteam had het beste van hun zelve gegeven om de tocht in een nieuw kleedje te steken.
[image:image-228] [image:image-277] [image:image-280]
25 deelnemers waren om 8u.30u.op post om de tocht aan te vatten. Eén van onze wegkapiteins, Jean, had zijn oude stalen ros terug van stal moeten halen wegens een defect aan zijn
E-bike.
[image:image-281] [image:image-284] [image:image-286]
Via Bonheiden en Rijmenam, waar we toch weer op een wegversperring stootte, reden we richting de nieuwe brug over de Dijle. Na de passage over de Hansbrug in Haacht kozen we terug het Dijlepad tot aan de Damiaanbrug die de grens vormt tussen Haacht en Tremelo.
[image:image-291] [image:image-293] [image:image-294]
Over de brug ging het rechts af richting Werchter voor onze eerste stopplaats. Ondanks goede afspraken met de uitbater van café Den Derrailleur stonden we voor de deur. Dankzij de hulp van de uitbaters van café Oud Werchter was de cafébaas snel ter plaatse. Door de bereidwilligheid van Liliane, om een handje toe te steken bij de bediening, had iedereen snel zijn warme drank. Ondanks de frisse morgen hadden toch enkele diehards plaats genomen op het terras. Gelegenheidsrijder Guy sloot hier aan bij onze groep.
[image:image-295] [image:image-297] [image:image-298]
Na de pauze was de Demerdijk onze leidraad voor het verdere verloop van onze tocht. Eens de spoorweg over kregen we een mooi zicht op de kerk van Aarschot. Het zonnetje op onze ruggen gaf een zalig gevoel. Over de brug in Langdorp reden we via het enige onverhard weggetje naar de Weinberg. We passeerden eerst nog het kunstwerk "Homo Natura" dat wijst op het één zijn van mens en natuur. Zodra deze heuvel achter ons lag reden we over het grondgebied van Testelt en Messelbroek naar de Lobbenssestraat. Aan de kerk van het gehucht Keiberg (Zichem) was het klimmen voor de voormiddag voorbij. Via enkele binnenwegen bereikten we de weg van Zichem- Scherpenheuvel. Al vlug kregen we de mooie koepel van de basiliek van O.L.V. van Scherpenheuvel in zicht.
[image:image-299] [image:image-300] [image:image-301]
[image:image-303] [image:image-305] [image:image-296] [image:image-304]
Nog enkele meters en we konden onze voeten onder tafel schuiven voor ons driegangenmenu in restaurant De Ram. Er stonden 48 km op de teller.
De lekkere soep gevolgd door een traditionele hoofdschotel, gebraad met erwtjes en wortelen, viel bij iedereen in de meug. Al moet gezegd worden dat de groenten wel wat warmer mochten. Onze afsluiter was ook van formaat, twee dikke bollen ijscréme met chocoladesaus. Dat was lekker hé Staf.
[image:image-306] [image:image-307]  [image:image-311] [image:image-310]
Na de verzameling aan de basiliek begonnen we aan onze hertekende terugweg.
[image:image-312]
Even buiten Scherpenheuvel genoten we van de weidse gezichten op de stad en zijn omgeving. De afdaling langs de Groenhoef was al een eerste voorsmaakje voor de afdalingen die nog moesten komen. Het landschap ging op en af met soms een kort maar pittig klimmetje. Rillaar kwam in zicht bij het nemen van onze volgende afdaling, de Oudenbos. We fietsten op goed geasfalteerde wegen tot aan de buitenwijk van Aarschot. Eens over de grote steenweg, die naar de E314 leidde,fietsten we op het grondgebied van Gelrode. Na een lage afdaling kwam de Moedermeule in zicht ,die hoog gelegen is op de Hondsheuvel. Spijtig,dat deze locatie heden tendage gesloten is.
[image:image-313] [image:image-315] [image:image-314] [image:image-292]
Na Gelrode reden we langs de spoorlijn naar Wezemaal en verder naar Rotselaar Heikant. Daar verteerden we de laatste kamelenbulten voor we de stopplaats van deze namiddag bereikten. We hadden 70 km afgelegd.
In café Bij Jerom en Rosita werden onze kelen nog eens goed gesmeerd voor de aanvang naar de eindmeet. We vertrokken aan de Danonefabriek richting Rotselaar. In Wakkerzeel botsten we nog over de ons gekende kasseitjes naar het sportcentrum van Wespelaar.  Na Wespelaar reden we via Haacht statie, Boortmeerbeek en richting het dorp van Hever. En plots op het dorpsplein van Hever was er een val in het peloton. Fons was uitgegleden op de rand van de kasseien. Gelukkig zonder erg zodat we onze  snel verder konden rijden. Via de Muizenhoek en de Tramweg kwam het einde van deze lange rit in zicht. Proficiat aan alle deelnemers.
[image:image-290]

Dagfietstocht naar Wieze 23 april 2025  85 km
 Met een klein hartje,omwille van de mogelijkheid tot regen, vertrokken 18 fietsers voor de dagtrip naar Wieze.
Via ons gekende binnenwegen reden we naar onze 1ste stopplaats in Tisselt.
[image:image-165]  [image:image-257] [image:image-261]
Er kwam heel wat zoekwerk  aan te pas om een geschikte rustpauze. Onze Staf zou Staf niet zijn als hij niets moest vinden. Hij vond een nieuw etablissement “De Pretpot”,een binnenspeeltuin voor kinderen. We werden vrie
ndelijk ontvangen door de waardin die van origine afkomstig was van de Elzestraat. We hadden vandaag een jarige mee, Eveline Schoeters werd 82 lentes. Zij heeft ons dan ook voor haar verjaardag een consumptie aangeboden. PROFICIAT EVELINE!!!
[image:image-262] [image:image-266] [image:image-267]
Na de pit(s)stop trapten we naar de dorpskern van Ramsdonk en verder naar Londerzeel en richting Malderen.
In de verte zagen we dat er flitslichten tevoorschijn kwamen die een omleiding signaleerde. Geen nood ,onze GPS deed wonderen en na een kleine 4 km zaten we terug op onze route.
We reden door een klein stukje Buggenhoutbos en het gehucht Opstal om even verder Lebebeke in te rijden. De middagstop kwam deze maal niet onmiddellijk in zicht maar we wisten zeer goed dat Wieze heel dicht bij was. Wat rook de chocolade van Chocoladefabriek Callebout toch lekker. We hadden 46 km afgelegd met slechts een beetje muggenpis onderweg.
[image:image-275] [image:image-279] [image:image-276] [image:image-278] [image:image-282]
Eens aangekomen in het restaurant “Het brouwershuis gingen de hemelsluizen toch een beetje open. Ondertussen genoten we van een heerlijk dagmenu of van een zelf gekozen middagmaal. We prezen de vriendelijke en vlotte bediening en ook de boekhoudkundige kennis van Staf om in een wirwar van eurobiljetten en centjes de rekening te doen kloppen.
[image:image-283] [image:image-285]
Nu werd het tijd om de terugtocht aan te vatten. De rode lijn van de GPS was onze leidraad en passeerden moeiteloos gehuchten en dorpen zoals Bontegem, Den Triest, Moorsel en Eerdegem.
[image:image-287] [image:image-288] [image:image-289]
Nadien reden we nog een stuk op de Leirekensroute en plots was de verbinding met de satellieten weg. Had Trump de verbinding misschien verbroken???

Met een behulpzame bewoner/gangmaker van Opwijk waren zeer vlug op het juiste pad en namen we in de buurt van Peizegem weer de Leirekensroute richting Steenhuffel voor de laatste stop in de herberg In’t Vervolg. Weer een nieuwe stopplaats. We moeten wel eerlijk toegeven dat ons fietsteam  een goede neus hebben om nieuwe stopplaatsen te vinden. Dank U mannen.
Na de pauze en met 65 km op de teller vatten we het laatste gedeelte van onze dagtrip aan. Via Londerzeel en over de kanaalbrug in Kapelle o/d Bos reden we naar  de Kapelseweg in Hombeek. Er restte ons nog een klein stukje langs de Koningin Astridlaan in Mechelen en zo verder naar het ontmoetingscentrum DGH.
Een mooie rit met een totale afstand van 85 km.


Dagfietstocht naar Schoten 13 maart 2025   75 km
De weergoden hadden een koude morgen voorspeld. En of ze het bij het rechte eind hadden. De noordoostenwind voelde echt winters aan bij het vertrek. Ondanks de koude stonden 17 goedgehumeurde fietsers klaar om de eerste dagrit van het jaar te rijden. Onder het waakzaam oog van Staf, Hugo en de begeleiders reden we naar de fietsostrade F1 richting Antwerpen.
[image:image-200] [image:image-207] [image:image-215]
Op de rustige F1 reden we via Duffel, Hove, Mortsel en verder naar Berchem voor onze 1ste stop in café De Singel.
[image:image-221] [image:image-225] [image:image-227]
Na genoten te hebben van een lekkere warme drank met wafel of frangipane reden we langs het ringfietspad richting Borgerhout. Op onze rechterkant zagen we het Sterckshof om vervolgens het Rivierenhof te doorkruisen. Het prille voormiddagszonnetje had zich toch al even laten zien.
[image:image-263] [image:image-230] [image:image-235] [image:image-241]
Na de passage van het Rivierenhof reden we door Deurne en passeerden we de Bremheide. Verder ging het naar de Hoogmolenbrug over het Albertkanaal. Vervolgens fietsten we door een mooi stukje natuur van het gemeentepark van Schoten. We reden nu op het mooi afgebakend fietspad van de drukke N115.  We kwamen nu nog voorbij de orangerie Vorderstein dat reeds aangelegd werd in de 14de eeuw. Even verder kwam onze 2de halte in zicht nl. Lunchgarden Schoten.
We genoten van een diversiteit van hoofdgerechten en velen konden niet weerstaan aan de lekkere desserten die tentoongesteld waren. De plezante noot mocht zeker niet ontbreken.
[image:image-252] [image:image-258] [image:image-259] [image:image-260] [image:image-162]
Wanneer de buikjes goed gevuld waren volgde het 3de deel van de rit richting het kasteel van Schoten. Onderweg kwamen we nog een eenzame fietser tegen. Het was onze Gaston die ons achterna gekomen was om toch nog een deel van de tocht mee te fietsen. Na het kasteel reden we door verschillende wijken van Schoten naar de Kanaaldijk. Aangekomen aan het sas van Wijnegem moesten we over  de rammelbrug van het kanaal en reden verder langs het gemeentepark van Wijnegem en voorbij het meer van Wommelgem.
[image:image-264] [image:image-265] [image:image-268] [image:image-269]
Langs rustige binnenwegen en voorbij megagrote serres kwam onze laatste stopplaats in zicht. Het was het splinternieuwe minigolfcomplex van Boechout. Het was onmiddellijk te zien dat minigolf spelen een buitenactiviteit is. In het chalet waren de tafeltjes dun bezaaid terwijl er buiten een aangenaam terras was bij zomerweer. Ondanks de koude namen de “diehards” toch plaats op het terras genietend van jawel een koud biertje.
 [image:image-270] [image:image-271] [image:image-272]
Na de pitstop trapten we verder richting Lier en namen de Netedijk tot in Duffel. Eens Duffel voorbij reden we nog door de dorpskern van Sint Katelijne Waver om alzo via de veiling aan te komen op de plaats waar we vanmorgen vertrokken waren.
[image:image-273]
Op onze teller stond 75 km. Een dikke proficiat aan alle deelnemers.
[image:image-274]


VIERDAAGSE FIETSTOCHT NAAR SINT ANTONIUS ZOERSEL
Wat voorafging: Op zondagnamiddag rond 18 u. werd de bagage verzameld bij Pierre. Pierre en Marc waren zo vriendelijk deze  te vervoeren naar Hotel De Heidebloem te St. Antonius Zoersel.
[image:image-163]
's Anderdaags was het zover. Om 9.00 u.stonden 20 goedgetrainde fietsers en fietssters klaar om de vierdaagse aan te vatten naar St. Antonius Zoersel. Het gespreksonderwerp was niet hoe de tocht zou verlopen, maar hoe het weer zou zijn. Sommigen hadden zich ontpopt tot echte weersvoorspellers. Ondanks hun gure voorspellingen konden we toch droog vertrekken.
[image:image-166] [image:image-167] [image:image-174]
Maar de mooie liedjes duurde niet lang en werden we getrakteerd op een fikse regenbui. Met een flauw zonnetje en pikzwarte wolken in de achtergrond bereikten we onze 1ste stopplaats, koffiehuis Barbabet in Berlaar. In dit knusse huisje werden we vergast op een heerlijke kop koffie.
[image:image-175] [image:image-179]
Na de pauze, we hadden 19 km gereden, trapten we verder naar Gestel en passeerden we de Kapel van O.L.V.  Troost der Bedrukten  en het nabije kasteel "Hof van Rameyen. Via Bevel dorp en langs de Grote Nete ging het naar het gehucht Echelpoel. Door mooie landschappen en over een droog terrein kwamen we voorbij de "Molen van Bouwel" en even later bij onze middagstop, De broodjesbar "De Bareel". Buiten had echter het flauwe zonnetje plaats gemaakt voor een echte plensbui. Gelukkig zaten we binnen te genieten van een zelf gekozen broodje.
[image:image-181] [image:image-182] [image:image-183] [image:image-184]
Na de lunch reden we door enkele gehuchten van Bouwel en Noorderwijk (Langenheuvel, Bergen en Oosterhoven) naar de brug over het Albertkanaal in Herentals. Vervolgens ging het langs mooie en rustige binnenwegen voorbij de legerbasis van Grobbendonk naar onze namiddagstop, Café De Dreef in Grobbendonk. De teller stond toen op 58 km.

[image:image-187] [image:image-189]
Met nog een goede 17 km voor de boeg reden we met de wind op kop langs het Albertkanaal naar de brug van Viersel. Nadien reden we door een gehucht van Zandhoven, Hovorst, naar Halle Kempen. Vanaf hier was het voor onze groep een klein kunstje om de eindstreep van vandaag te bereiken. We hadden 75 km afgelegd en het weer had onze weersvoorspellers toch wat bij de neus genomen. We hadden immers veel droge perioden gekend voor te fietsen.
[image:image-191] [image:image-192] [image:image-194]
Na de verdeling van de kamers hebben we nog genoten van een heerlijk driegangenmenu en nog wat nagepraat over de belevenissen van de dag. En het was lekker hé Staf!!!
[image:image-198] [image:image-196]

Het was dinsdag 10 september 2024. Vandaag stond de etappe  St. Antonius Zoersel-Baarle Nassau-St. Antonius Zoersel op het programma. Reeds om 7.30 u. was de grote meerderheid van onze groep al op post om te genieten van een heerlijk ontbijt. Het kon niet anders of de weersvoorspellingen waren weer het gespreksonderwerp van de dag. Eerlijk gezegd hadden onze weersvoorspellers het bij het rechte eind dat de buien van een minimaal kaliber zouden zijn. Dat dachten ze toch.
[image:image-202] [image:image-203]
Stipt om 9.00 u. stond iedereen paraat voor de rit. Wegkapitein Jean legde in 't kort de route voor vandaag uit en.... weg waren wij. Het was echt genieten om te mogen rijden langs mooie dreven met langs beide zijden prachtige woningen. Er werd zelfs even gevraagd waar het geld zou vandaan gekomen zijn om zulke kassen van villa's te kunnen zetten? Eén iemand antwoordde dat de eigenaars misschien beroepsstempelaars waren.[image:image-131]!!!!!  We passeerden gehuchten en kleine dorpen die luisterden naar de namen Mostheuvel, Risschot en Kwakske. Langs rustige fietspaden reden we naar het centrum van Rijkevorsel. Een kleine stop aan de stenen bergmolen mocht echter niet ontbreken voor de groepsfoto. In café "Het Centrum" genoten we op de voor ons gereserveerde plaatsen van een lekker warm drankje. We hadden rustig gereden met 17km op de gps.
[image:image-204] [image:image-173] [image:image-176]
We reden nu naar Achteld en Wortel. Hier heeft onze parcoursbouwer Staf een huzarenstukje moeten uithalen om ons niet langs slechte en onverharde wegen te laten rijden. Staf, je bent er wonderwel in geslaagd; CHAPEAU!!!. Hub Holland hub kwam in zicht. Onze wegkapiteins werden eventjes op" On Hold" gezet omwille van de Nederlandse wetgeving. (geen wegkapiteins toegelaten). We flirten nu met de landgrens, dan weer eens in Nederland en dan weer eens in België. We fietsten op kaarsrechte lanen langs Loveren en Heesboom. Na 39 km bereikten we Baarle Nassau.
[image:image-177] [image:image-178] [image:image-188] [image:image-180]
Iedereen kreeg hier voldoende tijd om te genieten van een vrije lunchpauze. Enkelen onder ons kwamen in tijdsnoot omwille van late levering van de koffie, hé Staf en Hugo.
[image:image-185] [image:image-193] [image:image-195] [image:image-199]
Bij het vertrek waanden we ons reeds in de winter want er was felle zuidwestenwind opgekomen. Eens terug in het zadel waaide de wind dan eens in ons voordeel en soms ook in het nadeel. Zo fietsten we dan deels langs het Bels lijntje  tot in Schaluinen. Het grensrijden hield nog een beetje aan en via Baarle Hertog en de dodendraad in Zondereigen reden we terug ons Belgenland in.
Door het Graafbos kwamen we langs het grondgebied van Merksplas met zijn strafinstelling en verder naar Brug 6 van het kanaal Dessel-Schoten. Na 60 km hielden we onze namiddagstop in café "De Gieterij". Hier genoten we van een lekkere comsumptie ons aangeboden door ons trefpunt DGH, waarvoor dank.
[image:image-201] [image:image-205] [image:image-206]
Toen kwam de aap uit de mouw. Bij het verlaten van het café werden we opnieuw getrakteerd, maar deze maal op een flinke portie regen die zou aanhouden tot in Sint Antonius Zoersel. We passeerden Vlimmeren en  reden nog door een wondermooi bosreservaat "'s Herenbos. Spijtig van de regen dat we daar niet veel hebben van kunnen genieten. Vanaf Zoersel dorp besloten we van af te wijken van de uitgetekende route wegens de aanhoudende regen.We reden rechtstreeks langs de N12 naar onze overnachtingsplaats. Na het nemen van een verkwikkende douche genoten we vooraf van een zelf gekozen aperitief om nadien weer een overheerlijk menu achter de kiezen te steken. Nadien volgde een welverdiende nachtrust na een rit van 80 km.
[image:image-208] [image:image-209]

Op de voorlaatste dag van onze vierdaagse stond een rit naar de pompoenengemeente Kasterlee op het programma. Het zou een rit worden van om en bij de 80 km.
Onder een stralend zonnetje vertrokken we om 9.00 u. stipt richting Zoersel. Al spoedig werden we geconfronteerd met wegeniswerken die we zonder veel hindernissen hebben voorbij gereden. Rijden in de Noorderkempen wil zeggen dat er veel onverharde wegen te berijden zijn. De organisatie heeft er alles aangedaan om deze zoveel mogelijk te vermijden. Ze is daar wonderwel in geslaagd.
Zoals de vorige dagen lazen we weer namen van gehuchten waarvan we tot op de dag van vandaag niet wisten dat ze in België lagen. Zo lazen we Drengel en Einhoven. We passeerden ook het mooie Zoerselhof, een refugie-provisorswoning van Sint Bernardus aan de Schelde van 1786.
[image:image-210] [image:image-211] [image:image-212]
We fietsten door de dorpskern van Wechelderzande met zijn kasteel "Hof D'Intere. Dit kasteel was de ganse zomer het decor waar plaatselijke kunstenaars die paraplu's in alle mogelijke kleuren en maten hadden opgehangen. Spijtig waren ze gaan vliegen (einde tentoonstelling). Toch hebben we er tijdens onze voorbereiding een kiekje kunnen van nemen. Nu kwam er een heikel moment aan. Een niet uit te sluiten onverharde weg door de Visbeekvallei moesten we zien door te geraken. Al spoedig bleek dat de regen van de voorbije dagen niet veel roet in het eten gegooid heeft. De weg was eigenlijk vrij van smurrie zodat we met een gerust gemoed de cafetaria van de golfclub aan de Lilse Bergen bereikten. Vriendelijke en goeduitziende dames serveerden ons een natje. Dat was dan het natje voor binnen.
[image:image-213] [image:image-214] [image:image-216] [image:image-217] [image:image-222]
Toen we terug vertrekkensklaar stonden gingen de hemelsluizen weer open. Geen nood. Onze regenuitrusting werd bovengehaald en zo konden we onze rit verder zetten door het Gielsbos en verder over de E34 naar Tielenheide. Hier moesten we een gevaarlijke steenweg N19 dwarsen. Onze wegkapiteins Marc en Jean spraken al hun ervaring aan om ons zo veilig mogelijk naar de overkant te leiden. Waarvoor dank mannen. Onze rit verliep verder langs Gene-Zevendonk, Groot-Rees, Isschot en Oosteneind. Over een zeer licht golvend terrein bereikten we de brasserie Mill Hiil in Kasterlee na 42 km. Vanuit de brasserie hadden we een mooi zicht op de molen van Kasterlee.
[image:image-218] [image:image-219] [image:image-220] [image:image-223]
De koks van deze brasserie hebben ons echt doen watertanden van de voorgeschotelde gerechten. De croque met beenham en comtekaas, de toast champignon en de overheerlijke bruine boterham met avocadocreme en gerookte zalm waren echte strelingen voor onze tongen. Na al dat lekkers moesten we weer ons stalen ros op. We reden Kasterlee uit via het Heemwerf, De Waaiberg en door het Kabouterbos. Aan het kabouterbos was de regen weer even van de partij. Opeens stopte Marie-José. We dachten dat ze op zoek ging naar de één of andere kabouter. Helaas vond ze er geen en heeft ze dan maar haar cape aangedaan. Zo bleven we met 22 deelnemers. Het zonnetje was even later terug van de partij en min of meer al fluitend reden we naar Goor, Lichtaart en Achterlee. Al spoedig kwam de kerk van Lille te voorschijn. Dat betekende dat onze namiddagstop dichterbij kwam. Het parochiecentrum was de ideaalste plek om even uit te rusten. Al goed dat de begeleiding enkele tafels had gereserveerd want het centrum was blijkbaar graag gezien bij OKRA-fietsers. Het was daar vollenbak.
[image:image-224] [image:image-226]
Na de pauze bleef de zon onze bondgenoot. We reden langs Heiend en een groot stuk langs de autostrade E34 tot in Pulderbos. Bij het naderen van onze verblijfplaats kwamen we weer wegeniswerken tegen. Deze hadden we graag willen vermijden wegens de naderende pikzwarte wolken. Gelukkig waren deze keer de weergoden met ons en kwamen we droog aan het hotel. Voor het avondeten werden de nodige afspraken gemaakt inzake het plaatsen van de bagage, afrekening van de dranken en het vertrekuur. Dit laatste hadden we verlaat naar 10.00 u.
 
Donderdag 12 september 2024. De laatste dag van ons vierdaagse van St. Antonius Zoersel naar St. Katelijne Waver. De zon was weer van de partij. Ik weet niet of dat de reden was maar om 9.15 u. stonden al veel deelnemers vol ongeduld te wachten op het vertrek. Maar ja, we kennen de pappenheimers van De Goede Herder hé. Dan maar om 9.45 u. vertrokken naar onze heimat. We reden eerst naar het Schuurke en St Job in't Goor. We reden een stukje langs het Kanaal Dessel -Schoten en dan via het slechtste fietsstuk van de ganse vierdaagse nl. de Antitankgracht. We reden Maria ter Heide binnen en kwamen voorbij het Kasteel "Hof ter Mick". Daar we bij de voorbereiding geen stopplaats gevonden hadden werd onze wegkapitein Jean vooruitgestuurd om een café te zoeken. Hem kennende duurde het niet lang om iets te vinden. Hij kwam terecht bij het oeroude café Bellevue waar een jonge dame hem reeds stond op te wachten. Of hij ze van vroeger kende laten we in het midden. In geen mum van tijd had iedereen zijn drank.
[image:image-229] [image:image-231] [image:image-232]
Na de pauze reden we door mooie dreven en dito wijken van Brasschaat en gehucht Kaart. Er bestaan toch nog veel rijke mensen hé! Verder ging het naar Sint-Mariaburg en Ekeren. We volgden nog een rustig stukje, alhoewel veel tegenliggers, van de fietaustrade Essen Antwerpen. Na het passeren van de Argentniëlaan kregen onze begeleiders nog een huzarenstukje uit hun mouw te toveren. Ze moesten ons immers veilig over de Noorderlaan en de Vossenschijnlaan krijgen. Door hun alertheid hebben ze ons weer veilig naar de overzijde gecoacht. Het was een rustige voormiddag met 34 km op de teller.
In de gaarkeuken 110 was het weer vollenbak. Gelukkig had men voor ons het bijhorend zaaltje voorzien. Het lekker stoofvlees met frietjes ging vlotjes naar binnen.
[image:image-233] [image:image-234] [image:image-236]
Na het eten was er een primeur voorzien. Een fietstoer door een grootstad als Antwerpen hadden we nog nooit gereden. Onder de leiding van onze supergangmaker Hugo hebben we vele bezienswaardugheden van Antwerpen mogen voorbijrijden. We passeerderden eerst de werken van het Oosterweel en zagen vervolgens het Havenhuis, het kerkschip St. Jozef en we reden over de Londenbrug. Dan kwam het MAS en het Willemdik te voorschijn. Nu was het even oppassen op het Falconplein voor onze fotograaf. Hij wou zo graag rechts afslaan naar de straat met de rode lichtjes om één of ander mooie??? verschijning op de gevoelige plaat te zetten. Maar helaas we waren streng en hij moest met ons rechtdoor. Na het paseren van de Ossenmarkt en het UFSIa kwamen we aan de Keizerlei. Daar was het gene kattenpis. We moesten 14 ogen hebben om alles in goede orde te houden. Maar met de hulp van Hugo zijn we zonder problemen aan het Centraal Station gekomen. Dan verder door de Diamantwijk en het Jodenkwartier. Na nog een ommetje langs het groene kwartier met het oude militair hospitaal en door oud Berchem namen we de fietsbrug over ring en E19. Al vlug bereikten we de fietsaustrade naar Berchem en deze hebben we gevolgd tot aan onze laatste stopplaats het café "Het Wilgenhof" in Duffel.
[image:image-237] [image:image-238] [image:image-239] [image:image-240] [image:image-242] [image:image-243] [image:image-244]
Na de pauze resten ons nog 8 km om de Kretenborg,bagageplaats, te bereiken. Als kers op de taart hebben we nog even moeten schuilen voor een fikse regenbui. We waren toen slechts  500m van de aankomst verwijderd.
[image:image-245]
Als laatste werd er nog een dankwoord gezegd aan Pierre om onze bagage te willen vervoeren naar St. Antonius Zoersel en terug, en keerden we allemaal voldaan naar huis.
[image:image-246] [image:image-247]
Aan alle deelnemers een dikke proficiat voor de geleverde prestatie, maar ook voor al de plezierige en vriendschappelijke momenten die we overdag en 's avonds met elkaar beleefd hebben.
[image:image-249] [image:image-248] [image:image-250] [image:image-256] [image:image-186]
Hierna de afgelegde trajecten:
[image:image-255]  [image:image-254]   [image:image-253]        [image:image-251]
 St. Kat. Waver  - St. Ant. Zoersel 75 km     St. Ant. Zoersel - Baarle Nassau     St. Ant. Zoersel - Kasterlee -          St. Ant. Zoersel - St. Kat. Waver
                                                               St. Ant. Zoersel 80 km                  St. Ant. Zoersel 83 km                  64 km
Wat de begeleiding betreft voor herhaling vatbaar.


Dagfietstocht naar Affligem 22 augustus 2024 87 km
Om 9.00 u. werd de officieuze start gegeven van onze fietstocht naar Affligem.
[image:image-91] [image:image-125] [image:image-126]
Via de Brusselpoort reden we naar het Vrijbroekpark voor de officiële start van onze rit. Er moesten daar nog 6 deelnemers opgepikt worden. Langs Hombeek Heike en over het kanaal in Kapelle op den Bos reden we langs stille wegen naar Londerzeel.
Het Leirekenspad  was nu onze leidraad en we passeerden het kasteel Diepensteyn met zijn mooie paarden en de brouwerij van Palm in Steenhuffel. Richting Peizegem werden we even opgehouden door een kop-staartaanrijding achteraan in onze groep. Cyriel kwam er met enkele schaafwondjes van af. In Peizegem werd de 1ste stop gehouden in café Taxi met 24 km op de teller. Vandaag was er een gulle gever in ons midden. Onze wegkapitein Jean was jarig geweest en trakteerde de ganse groep. Ondertussen werd Cyriel door onze zeer bekwame verpleegster Marie-José behandeld voor zijn schaafwonden.
[image:image-132] [image:image-139] [image:image-141]                                            [image:image-147]
Na de stop volgden we nog een tijdje het Leirekenspad om nadien aan Brasserie't Stationneken de weg naar Baardegem te nemen. In Baardegem reden we langs één in afbraak zijnde molen en via een klein betonwegeltje namen we richting Meldert. Het parcours begon licht heuvelend te worden en na de passage van een grote vijver "De Goudkarper" kwam de abdij van Affligem in zicht. Onder mooi klokkengeluid reden we de abdij voorbij om enkele ogenblikken later aan te komen aan Gasthof d' Oude Brouwerij. Onze kilometerteller wees 40 km aan.
Hier werden we vriendelijk ontvangen door de gastheer en hebben we genoten van een zeer lekkere lunch. Het lekkere abdijbier van Affligem viel eveneens in de smaak.
[image:image-149] [image:image-152] [image:image-153] [image:image-154]
[image:image-155] [image:image-159]  [image:image-156]

Na de lunch werd het 3de gedeelte van onze tocht aangevat. Dit was het moeilijkste gedeelte omdat we niet zo vertrouwd waren met het heuvelend parcours.
Bij het vertrek was het onmiddellijk klimmen geblazen richting Hekelgem en Affligem dorp. Verder ging het steeds klimmend en dalend langs het knooppuntennetwerk en deels over zelf uitgezochte binnenwegen. We passeerden stille dorpen zoals Essene, Asbeek,Tenberg, en Asse. In de dorpskern van Kobbegem kregen we een mooi zicht op de plaatselijke kerk en de  brouwerij Mort Subite. Nog steeds wat klimmend reden we nog door Ossel langs de Romeinse baan en de Heirbaan. Eens op het plateau kregen een mooi panoramisch zicht op Brussel en de blinkende bollen van het Atomium.
Na Oppem en Meise voorbij kwamen we weer op het platteland terecht. Via de fiets-en voetgangersbrug over de A12 bereikten we St. Brixius Rode. We hadden toen reeds 64 km afgelegd.
[image:image-157] [image:image-158] [image:image-160] [image:image-161]
[image:image-168]  [image:image-164]
Onze Staf zou zichzelf niet geweest zijn maar want hij had de pauze voorzien in een ijssalon. Velen onder ons hebben daar genoten van een lekkere ijscoupe hm,hm... Er was zelfs één iemand die recht moest staan om haar ijscoupe te kunnen uitlepelen.
[image:image-169] [image:image-170] [image:image-171] [image:image-172]
Het laatste deel van onze tocht ging langs vertrouwde wegen naar Kappelle op den Bos, Leest, Battel en verder naar onze vertrekplaats van vanmorgen.
Een welgemeende proficiat aan al de deelnemers en aan Jean en het fietsteam voor het uitzoeken van deze toffe tocht.



Dagfietstocht naar Bazel 25 juli 2024  82 km
Vooreerst een hartelijk DANKUWEL aan alle fietsers voor de felicitaties die het fietsteam ontvangen heeft via onze Whatsappgroep..
Om 8.30 u. vertrokken 28 fietsers voor een zomerse tocht naar de provincie Oost-Vlaanderen.
[image:image-75] [image:image-80] [image:image-92]        
Langs vertrouwde wegen, zijnde de Vrouwvliet en het Zennegat kwamen we in Klein Willebroek langs Sherman Fireflytank.Na nog enkele kilometers gebold te hebben bereikten we onze 1ste stopplaats. In het dienstencentrum, Den Ark, te Ruisbroek werden we vergast op een lekker tasje koffie of iets dergelijks. Onze kilometerteller stond bij aankomst op 18 km.
[image:image-97]       [image:image-102]       [image:image-150]
Na de rustpauze reden we naar het zeekanaal Brussel-Schelde. Na een stukje op de dijk gereden te hebben verlieten we deze om door het mooie Provinciaal Groendomein D'Ursel te fietsen.
[image:image-103] [image:image-110] [image:image-116]
Voor het mooie kasteel mocht een groepsfoto niet ontbreken.
[image:image-117] [image:image-118] [image:image-119]
Verder ging het via het gehucht Buitenland terug naar de Scheldedijk in Temse. Even voor de dijk stond Maria in panne. Na de tussenkomst van het technisch team was het mankement snel verholpen.
[image:image-122] [image:image-123] [image:image-124]
Eens de Scheldebrug van Temse en het station gepasseerd fietsten we door een mooi agrarisch landschap richting Bazel. Opeens een ongeval of wat er ook moest op lijken. Gelukkig ging het om een grapje van één van de bewoners.
           [image:image-127]                                  [image:image-128]                                   
Langs een deel van de groene hoeveroute, dat ons leidde langs weilanden en akkers, kwamen we langs het pittoreske dorpsplein van Bazel. Even voorbij de kerk kwam onze lunchplaats in zicht.
In café Gildenhuis werden we vergast op een lekkere meerkeuzelunch. We hadden 44 km afgelegd.
[image:image-129] [image:image-130] [image:image-133]
[image:image-134]     [image:image-135]        [image:image-136]
Na de lunch reden we door het park van Wissekerke en gelijknamig kasteel daterend uit de 10 de eeuw. Na bezichtiging van het kasteel reden we over de mooie parkbrug en door de polders van Kruibeke.
[image:image-137]      [image:image-138]        [image:image-151]
Deze polders zijn een natuur- en overstromingsgebied in de Oost-Vlaamse gemeente Kruibeke. Het gebied telt 600 hectare en is daarmee het grootste overstromingsgebied van België. Met de Schelde aan onze linkerzijde zagen we de nog schaarse havenbedrijvigheid van het zuidelijk havengebied. Wegens laagtij konden we spijtig genoeg niet genieten van de Scheldewaterval van Kruibeke.
[image:image-142]   [image:image-140] [image:image-143]
Aan het veerpont van Kruibeke konden we even uitrusten voor het vertrek van het veerboot richting Hemiksem. Van de rustpauze hebben we gebruik gemaakt om de fietsers van OKRA Buggenhout te begroeten.
[image:image-144] [image:image-145]
Eens de overtocht voorbij begon het laatste deel van onze fietstocht. We fietsten door de dorpskern van Hemiksem, het Hemiksemhof,  langs de Cleaydaelgolf en het Cleydaelkasteel naar Aartselaar.
Daar werd onze laatste stop gehouden in café Wolffaertshof. We hadden reeds 62 km afgelegd. Spijtig dat de drankpauze kort was want menige fietsers hadden nog zin in een drankje. Het leek alsof er een tijdsslot moest gehandhaafd worden bij aankomst. Maar ja.....
[image:image-146] [image:image-148]
Nu ging het via de gemeenten Kontich en Rumst naar St.Kat. Waver. Al spoedig kwam onze vertrekplaats van vanmorgen in zicht. We hadden 82 km gefietst.


TRIPTRAP 4 Juli 2024
Waar ook onze fietsgroep dit jaar start is er steeds sprake van regen. Zo ook bij het vertrek van de triptrap 2024. 5 fietsers deden de ganse triptrap en de overige 13 reden een deeltraject.
Om 8 u. vertrok de eerste groep richting Duffel. Nog maar juist vertrokken en de regen viel met bakken uit de lucht. Kletsnat aangekomen in Duffel.
Daar was het wachten tot de groep van Berlaar statie klaar was om te vertrekken naar Beerzel. Staf fungeerde als gangmaker voor de groep en de rest van ons groepje reed achteraan als “Bezemwagen”. Het was een slakkengang tempo voor ons. Ondertussen konden we genieten van het landschap dat werd aangeboden .
De andere groep was vertrokken om 9 u. Behoudens een beetje miezelregen bleef het parcours droog. Om 10.15 waren ze aangekomen op hun 1ste stopplaats Beerzel.
Onder een stralend zonnetje vertrokken wij naar Muizen. Tot Muizen hebben we de fietsgroep van Beerzel begeleid. Aan een goed tempo reden we via Schriek, Grasheide richting Keerbergen. Onderweg diende we de voorgeschreven route even te verlaten wegens onvoorziene wegwerkzaamheden Eens Keerbergen voorbij reden we naar de Dijledijk in Rijmenam. Door de regenval van vanmorgen stonden er geregeld waterplassen op de rijweg met als gevolg dat onze groep plots 2 dalmatiërs had. Er was namelijk een dame pardoes door een grote plas gereden die Jean ook niet kon vermijden. Marc deelde ook in de waterspatten. Van boven tot onder zaten we onder de slijkspatjes, met een gevloek als gevolg. Rond 13 u. kwamen we aan in Muizen. Onze andere groep had toen hun lunch: pistolets, koffiekoek, yoghurt en een appel, al verorberd. Bij onze aankomst waren ze echter weer gestart richting De Ark in Ruisbroek.
Na eveneens genoten te hebben van de lunch  volgden we nu de groep van Liezele. We reden via de Leuvense vaart naar het Zennegat en verder via het kanaal naar Willebroek. Onderweg naar Willebroek had iemand uit de groep van Liezele een lekke band. Snel wat hulp geboden en weg waren we naar Ruisbroek. Daar troffen we onze andere groep aan. De vrouwtjes van Marc en Jean stonden al te popelen om hun ventjes een zoentje te geven. Die hebben ze in dank aanvaard.
Voor hun begon de terugtocht naar het ontmoetingscentrum DGH. Na een goede 80 km gereden te hebben kwamen ze daar rond 16.45 aan. Proficiat aan al de deelnemers.
Voor ons stond er nog een tripje op naar Puurs-Sint Amands. De groep van Muizen was reeds een hele tijd voor ons vertrokken zodat we geen begeleiding moesten doen. Door ons getetter onderweg waren we een afslag voorbij gereden. Geen nood, via de sluis van Wintam, een stukje Parijs-Roubaixweg in Hingene en het prachtige Kasteelpark d’Ursel bereikten we weer het traject dat we moesten fietsen.
Door een prachtig stukje Bornemse natuur bereikten we de Scheldedijk in Branst. Deze volgden we tot aan het standbeeld van Emiel Verhaaren. Via de kronkelende dorpskern van Puurs-Sint Amands kwam het parochiecentrum in zicht. Hier hebben we genoten van een lekker biertje en een goed gevuld bord stoofvlees met bokes.
Nu restte ons nog de terugtocht naar DGH. Dit ging langs de toeristische spoorlijn tot Puurs Nog steeds het spoor volgend kwam Willebroek in zicht. Langs Hazenwinkel en het Zennegat reden we richting Mechelen. Aan de kanoclub namen we afscheid van Jean en wij reden door het centrum van Mechelen naar het vertrekpunt van heden morgen.
In totaal goed voor 130 km. Proficiat mannen voor de begeleiding.

Dagfietstocht Westmeerbeek 24 juni 2024 85 km
Eindelijk de [image:image-53] !!!!! Na 2 afgelastingen, wegens het slechte weer, zijn we op 24 juni 2024 met 22 deelnemers vertrokken voor onze dagrit naar Westmeerbeek.
We vertrokken langs de Vrouwvliet en de Maanstraat richting Oude Baan. Daar werden we geconfronteerd met wegenwerken maar Staf had in een oogwenk een gepaste omleiding voor ogen.
Na een goed uur fietsen (20 km) kwamen we aan de kerk van Beerzel voor onze 1ste stop ”Café Den Bierpot”. De lieftallige waardin reserveerde ons lekkere koffie of iets dergelijks.
[image:image-78] [image:image-79]                              
Na de pauze reden we de dorpskern van Beerzel uit via de Koningsbaan en het Schrieks Kapelletje richting Heist o/d Berg. We reden door het industriepark, dwarsten de N10 en door een woonwijk naar de spoorwegbrug. Via binnenwegeltjes reden we voorbij het "Hof van Riemen" en de grote manège “De Cavalerie” richting Booischot.
Daar vingen we een schim op van het kasteel “Hof Ter Laken”. Eens door het centrum van Booischot reden we een stukje door Hulshout. Oei, patsss…op een kruispunt werd onze wegkapitein Jean aangereden door een verstrooide autobestuurders.
Gelukkig zonder erg en konden we vlug verder fietsen langs de Pallieterhoeve, het mooie bospad van de Herenbossen tot aan de brug van de Grote Nete.
[image:image-69] [image:image-70]
Hier flirten wij met de grens van Herselt en stilaan naderden we het natuurgebied Goor-Asbroek. Hier volgden we een smal bospad langs de Steenkensbeek. Een stukje natuurgebied dat we slechts gedeeltelijk konden doorrijden wegens de regenval van de voorbije weken.
[image:image-98] [image:image-99] [image:image-100]
Al spoedig kwam en Proviciebaan N15 inzicht. Na enkele honderden meters doken de visvijvers en de brasserie ’t Loze Vissertje op. Daar hebben we genoten van een lekkere lunch naar ieders keuze en meug. Na het eten en de groepsfoto waren we klaar voor het namiddag gedeelte van onze tocht.
                                                                                            
[image:image-106]         [image:image-108]          [image:image-109]   
Dat dachten we toch, ware het niet dat Arlette een lekke voorband meldde nog voor we van de parking vertrokken waren. In een mum van tijd werd deze vervangen en weg waren wij. Nu genoten we van de mooie landschapswegen die lang onze bondgenoot zijn geweest.
[image:image-111] [image:image-112] [image:image-113]
En dan… op één van die mooie wegen een misrekening in een scherpe bocht en 3 van onze fietsters tegen de grond. Gelukkig had slechts één iemand wat schaafwonden opgelopen. Na verzorging konden we onze weg vervolgen en fietsten wij door Houtvenne, Booischot-station en Grootlo naar onze 3de pitstop  in café "de Vitesseduif".(64 km). Zo te merken zat de EK-koorts er al bij bepaalde deelnemers goed in.
[image:image-114]       [image:image-115]       
 Na onze dorst gelest te hebben reden door het bosrijk gebied van Keerbergen, Rijmenam en Bonheiden naar onze aankomstplaats, het ontmoetingscentrum DHG. Er stonden 85 km op de teller.
    [image:image-120]    [image:image-121] [image:image-71]


Dagfietstocht Herentals 11 april 2024   82 km
Ondanks de minder goede weersvoorspelling stonden 23 deelnemers klaar om de fietstocht aan te vatten naar Herentals.
[image:image-55] [image:image-57] [image:image-60]
Vanaf het ontmoetingscentrum reden we via O.L.V. Waver naar Berlaar Heikant. Even voor Heist o/d Berg lieten de weergoden ons in de steek.
Er stond niet anders op dan even halt te houden om onze regenkledij aan te doen. Dit ging bij de ene al wat sneller dan bij de andere, hé Mieke.
[image:image-64] [image:image-65]
Het motregenen (uitspraak van Staf) maakte plaats voor fikse regen. Geen nood, we fietsten verder langs Provinciaal domein,"De Averechten", naar onze eerste stopplaats in Itegem, Café "Het Gulden Hert",.
Onze fietscomputer wees 23 km aan. We werden vriendelijk onthaald door de baas des huizes. Onze meeste aandacht ging echter naar de diverse weerapps om na te gaan hoelang het nog zou regenen.
[image:image-72] [image:image-73] [image:image-74]
Om 11u. was de regen voorbij en vertrokken we voor het tweede deel van de rit naar de stad van Keizer Rik Van Looy.  
[image:image-76] [image:image-77]
We genoten van de prachtige vallei van van de Grote Nete en via landelijke wegen kwamen we door het grondgebied van Wiekevorst. Bij het oversteken van de Wimp, een klein zijriviertje van de Grote Nete was er toch enige voorzichtigheid geboden.
 [image:image-82] [image:image-81] [image:image-83]
We vervolgden onze route langs stille landbouwwegen naar Morkhoven. Via de oude spoorbaan, genaamd Kempen-Hagelandroute, onder de E313 door en tenslotte over het Albertkanaal kwamen we aan in het centrum van Herentals. We hadden 39 km afgelegd.
[image:image-84] [image:image-85] [image:image-86]
In de Brasserie, Den Engel, werden we aangenaam verrast op een zeer lekker lunchmenu.
[image:image-87] [image:image-88] [image:image-89] [image:image-90]
Na de innerlijke mens weer op peil gebracht te hebben verlieten we Herentals via de Grote Markt, voorbij de Lakenhalle met toren, en door de winkelstraat.
[image:image-93] [image:image-94]
Langs een nieuw aangelegd fietspad onder de spoorweg bereikten we het militair domen "KwartierTen Troon". Omwille van wegwerkzaamheden mochten we door het militair domein rijden tot aan de ruïnes van de priorij O.LV. Ten Troon.  Na het nemen van de nodige kiekjes door onze fotograaf Patrick fietsten we naar Grobbendonk.
[image:image-95]  [image:image-96]                                    
[image:image-58]   [image:image-105]

Verder ging het over de brug van het Albertkanaal en de E313 naar het mooie Philipsbos. Een 43ha groot bos dat vroeger de Bouwels Heide genoemd werd.
[image:image-107]
Langs mooie gehuchten zoals Echelpoel en Lillo bereikten we de Grote Netendijk. We fietsen tot op het grondgebied van Gestel en zo tot Berlaar. Eens de spoorweg over was het nog een habbekrast om de derde rustplaats van de dag te bereiken. Een koud of warm drankje in café, 't Lammeke deed ons deugd. We hadden reeds 65 km in de benen. Van Koningshooikt reden we via de ons zeer goed gekende wegen naar onze startplaats van vanmorgen. We hadden 82 km afgelegd. Proficiat aan alle fietsers voor de geleverde prestatie en ook een welgemeende merci aan onze wegkapiteins Marc en Jean.
                           [image:image-101]       [image:image-104]             

Dagfietstocht Sint Pieters Rode Kasteel van Horst 28 maart 2024   76 km
Voor onze 1ste dagfietstocht van 2024 gaven 26 OKRA fietsers en fietsters present. Omwille van de regenval in de ochtend zijn we pas vertrokken om 9.30 u. i.p.v. 9.00 u.
Via ons gekende fietswegen reden we naar Hever en verder naar de Leuvense vaart. Langsheen de Vaartdijk bereikten we naar 23 km onze eerste rustplaats Café Sportlokaal in Herent.
Daar genoten we van een lekkere koffie of iets dergelijks. Op dit lekkers werden we getrakteerd door Maggy daar die jarig was.
[image:image-49] [image:image-50] [image:image-51]
Onder een stralend zonnetje vertrokken we voor het 2de gedeelte van onze tocht. We fietsen voorbij het bedrijf Remy (gekend om de productie van rijstzetmeel) naar Wilsele. Langs rustige wegen reden we over de spoorweg aan de Boomgaardenstraat in Leuven en verder over de autostrade E314 naar de dorpskern van Holsbeek.
[image:image-52] [image:image-54] [image:image-66]
We zagen rechts de Chartreuzeberg liggen en dat betekende dat er lichte hellingen zaten aan te komen in de omgeving van Kortrijk-Dutsel. Na eerst wat klimwerk en dan weer wat afdalen kwamen we goed op tijd aan voor de lunchpauze in het Wagenhuis Horst,gelegen aan het kasteel van Horst. We hebben genoten van een lekkere lunch en vooral een zeer goede bediening.
[image:image-56] [image:image-59] [image:image-61] [image:image-42]
Met een opstekende wind vertrokken we voor het 3de deel van de tocht. We passeerden de dorpskern van Sint Pieters Rode en langs de Geestmolen. Even verder, in de Hertstraat, stonden we aan een in aanleg zijnd betonnen fietspad. Er zat niet anders op om 200 m te voet te gaan over dit fietspad. Veiligheid komt steeds op de eerste plaats.
[image:image-62] [image:image-63]
Onze tocht ging verder naar Wezemaal waar we genoten van de wijngaarden. We fietsten door de Abdijstraat,langs het Montfortcollege  en de Donjon Ter Heyden in Rotselaar. Al spoedig bereikten we de soldatenbrug over de Demer en de samenvloeiing van Dijle en Demer te Werchter. Even volgden we de Dijle om dan langs Halewijk en Scharent aan te komen op onze tankplaats in Haacht Café Se Sempre (beter gekend als De Ton). Op dat moment hadden we 60 km afgelegd.
[image:image-67] [image:image-68]
Na de pauze fietsten we huiswaarts over de nieuwe brug over de Dijle, Regenboogbrug, naar Rijmenam en verder naar onze startplaats,het ontmoetingscentrum De Goede Herder. Er stonden 76 km op de teller.

[image:image-45]

Dagfietstocht Bornem      16 oktober 2023
[image:image-44]Na tweemaal de fietstocht te moeten annuleren was het op 16 oktober 2023 “Fietsday”.
We zijn met 22 fietssters en fietsers vertrokken voor een rit van 78 km naar Klein Brabant nl. Bornem. Spijtig genoeg hebben 3 personen moeten afzeggen om diverse redenen.Het eerste deel van de fietstocht ging via Battel en Stuivenberg. Daarna passeerden we langs Hombeek om na 18 km onze rustpauze te nemen in café Rembrandt in  Kapelle o/d Bos. Dit was een welgekomen moment daar menigen onder ons last hadden van koude handen. Bij het vertrek was het amper 5°C.
Na het lekkere bakje koffie reden we verder langs Londerzeel, en Malderen-bos, voorbij De Kouterhoeve(onze traiteur) tot Buggenhout-bos. Bij het naar Lippelo rijden zagen we nog het kasteel “Hof te Melis”.Langs Oppuurs bereikten we de tweede stopplaats voor vandaag, Het Sportkaffee Breeven in Bornem. Er stonden 40 km op de teller. Hier namen we onze lunch. Deze was voor de ene al wat beter dan de andere, maar over ’t algemeen waren de borden toch leeg.
In het derde deel van de fietstocht, zonnetje was komen piepen, reden door het mooie landschap van de Oude Schelde naar de Scheldebruggen van Temse. Via het Buitenland met zijn scheve toren en Hingene, (kasteel d’Ursel) Wintam, reden we langs het zeekanaal naar Ruisbroek. Al snel waren we in Boom en enkele kms verder was onze laatste stopplaats voor vandaag. In café “De Linde” in Rumst werden we hartelijk ontvangen en de dames werden vergast op een lekker wafeltje. We hadden 66 km gebold. Via de Netedijk en Walem bereikten we terug onze vertrekplaats van heden morgen.
 

11-13 september 2023  Scharendijke Schouwen-Duiveland
Toen ik om 7.20 u. aankwam aan het Ontmoetingscentrum DGH trof ik er een sip kijkende Hugo aan. Hij vertelde me dat zijn fiets stuk was en zodoende niet kon meegaan. Snel hadden we een oplossing. Staf was bereid om zijn E-bike uit te lenen en zelf met zijn vertrouwde ros te fietsen. Na enig stelwerk aan beide fietsen waren we klaar om te vertrekken. Ondertussen had ik echter een telefoon gekregen dat de autocar 30 min vertraging had door een file op de E34.
[image:image-5] [image:image-6]  [image:image-7]
Bij aankomst van de autocar werden de bagage en fietsen snel ingeladen en weg waren wij richting Scharendijke.
[image:image-8] [image:image-9]     [image:image-12]
 Na een vlekkeloze reis waren we rond 10.30 u. aan onze verblijfplaats Resort Land&Zee. De fietsen werden uitgeladen en de bagage veilig achtergelaten in een geïmproviseerde bagageruimte. Voor het vertrek maakten we nog kennis met begeleider Roger. Een vriendelijk ogende man die de fietsmogelijkheden in Schouwen Duiveland op zijn duimpje kende, daar hij de ganse zomer resideerde op een naburige camping.
Om 11 u. zijn we vertrokken voor onze eerste rit. Het was meteen een schot in de roos. Het natuurgebied Westerschouwen bood ons een afwisseling van duin-en bosgebied. Echt prachtig. Na Westerschouwen achter ons gelaten te hebben reden we over de Oosterscheldedijk en de Schelphoek naar Burghsluis.
[image:image-2] [image:image-10] [image:image-11]
In restaurant ‘t Oliegeultje werd er geluncht. Ieder kon naar eigen smaak een gerechtje kiezen. Na het eten kwam de aap uit de mouw. Voor de ganse groep werd er één rekening genoteerd. Daar zat de witte kas, ook in Nederland blijkbaar, voor iets tussen. Begeleider Hugo nam de zware taak op zich om alles uit te vlooien en slaagde daar wonderwel in.
[image:image-13]            
Nadien reden we nog een stuk over de Oosterscheldedijk om daarna meer landinwaarts te rijden, richting Zierikszee. De haven van Zierikszee kwam meer in zicht en het was een ware schoonheid om al die boten daar te zien liggen. Hier was dan ook een sanitaire stop voorzien tot grote tevredenheid van onze vrouwelijke fietsers en sommige mannen.
[image:image-14]  [image:image-15]  [image:image-16]
Nadat de blazen geledigd waren reden we naar Kerkewerve. Het water had plaats gemaakt voor een open landschap. Van lintbebouwing was er hogenaamd geen sprake en dat zal ook nooit komen.
Na het oversteken van een grotere weg hoorden we vooraan ineens “stop” roepen. Staf had namelijk zijn pedaal los getrapt. Ondertussen had Pol een slowmotion val gemaakt in het gras.
                                            [image:image-17]                              [image:image-18]
Langs het grondgebied van Schuddebeurs en Ellemeet kwamen we met lichte regen aan de eindmeet voor vandaag, Resort Land&Zee. Er stonden 60 km op de teller.
Na verdeling van de kamersleutels had iedereen wat vrije tijd tot aan het diner om 19.45 u. Het driegangen diner was super en na nog een glaasje gedronken te hebben kroop iedereen lekker onder de lakens.
     [image:image-19]    [image:image-20]       [image:image-21]
Op dag 2 van onze reis had de stralende zon van dag 1 plaats gemaakt voor laaghangende mist. Het had immers de vorige nacht flink geregend. Reeds voor 8u. stond iedereen al klaar voor het ontbijt. Hadden we honger?? We werden vergast op een uitgebreid ontbijt met alles er op en er aan.
Met een goedgevuld buikje stonden we om 9.30 u. klaar voor de volgende rit. Vandaag zullen we kennis maken van hoe goed Nederlanders bruggen kunnen bouwen. Zonder een straaltje zon gezien te hebben reden we door de kleine dorpskern van Haamstede. We vervolgden onze weg richting het Deltapark Neeltje Jans. We fietsten over de waterkeringsbrug van ruim 8 km lang. Gelukkig was er praktisch geen wind zodat we zonder grote inspanning  de overzijde bereikten.
                                             [image:image-22]                  [image:image-23]
Op de brug waren schilderwerken aan de gang. Begeleider Roger vertelde dat hier altijd geschilderd wordt. Want éénmaal aan de laatste waterkeringspomp gekomen moeten ze terug herbeginnen aan de eerste wegens de snelle inwerking van zout en wind op de installatie. Dus een levenswerk voor de aannemer. We reden nu over het eiland Noord Beveland richting Collijnsplaat. Hier was de lunch voorzien. Volgens onze begeleiders waren er meerdere eetgelegenheden. Inderdaad, ze waren er maar de meesten waren helaas gesloten. Iedereen heeft dan zijn eigen weg gegaan.
[image:image-26]
[image:image-27]











  
Een groepje heeft de innerlijke mens versterkt in de plaatselijke yachtclub. Andere hebben al de Hollandse rozijnenbroodjes opgekocht in de Spar. Rik dacht zelfs dat hij een amandelkoek had maar het was een echt Hollands saucijsbroodje. Dus wat de lunch betreft “eind goed al goed”.
Wie heeft nu de mooiste benen???
Na de middagpauze reden we richting Zierikszee. Vooraleer we daar aankwamen hebben we nog de 7 km lange Zeelandbrug overgestoken. We hadden wel een oponthoud. De ophaalbrug was open omdat er verschillende zeilboten met een te hoge mast om onder de brug te kunnen varen moesten passeren. Na de gedwongen rust maakten we kennis met de mooiste bezienswaardigheden van dit stadje. Zowaar was de zon ook weer van de partij.
[image:image-30] [image:image-32] [image:image-34]
Nadat de fotografen aan hun trekken waren gekomen reden we verder naar Brouwershaven voor een drankpauze. We kwamen van een kale reis terug. In Brouwershaven was er geen drankgelegenheid open. Na enig overleg werd er beslist om naar onze thuishaven in Scharendijke te rijden. Meermaals konden we het mooie Grevelingenmeer aanschouwen. Via Ellemeet en Scharendijke bereikten we het eindpunt voor vandaag. We hadden 77 km afgelegd. Mooie prestatie van ons allen.
Om 19 u. was iedereen op post voor het aperitief. Ik mocht deze aanbieden van de Hoge Raad van Okra DGH. Na er van genoten te hebben werden we weer verrast met een bijzonder lekker diner. De fratsen van Patje kwamen weer naar boven.
[image:image-24] [image:image-25]















Maria B bood hem een pastilleke aan waarvan hij het gebruik niet kende. Alle mogelijke scenario’s kwamen aan bod.
Hij had het even op zijn tong gelegd maar geen resultaat. Dan maar een beetje water opgieten en zo waar het pastilleke kwam omhoog. Meerdere mannen wilden onmiddellijk een doos bij Maria bestellen… uiteindelijk was het pastilleke een vochtig doekje om je handen zuiver te maken.
Dag 3 was de laatste fietsdag en daarna was het weer huiswaarts. Vooraleer de fietstocht begon dienden de koffers gepakt en het vertier betaald te worden. Nog voor we vertrokken had Anneke een probleem. Haar pas aangekochte zeehond had het hazenpad gekozen of was ergens verloren gelegd. Voor Anneke was haar valies een goede plaats om iets te verstoppen.
Onze begeleiders hadden vandaag niet gekozen om het aantal kms van de rit te laten tellen maar wel de tijdsduur. We moesten immers rekening houden dat we om 16 u. terug aan het resort moesten zijn.
Daarenboven stond er een stevige wind van 4 Beaufort. Toch stond iedereen om 9.30 u. klaar om te vertrekken en de wind te trotseren. Een zestal trotseerden de wind in korte mouwen. Toen we over de Brouwersdam reden was het duwen geblazen. Och arme voor de niet gemotoriseerde fietsers.
[image:image-28]  [image:image-29]  [image:image-35]
Naarmate de dag vorderde waaide de wind minder hard. We reden voorbij Stellendam en in het kleinste stadje van Nederland, Goederede, hielden we een rustpauze.
[image:image-36]    [image:image-33]     
Na Goederede fietsten we weer door een mooi stukje duingebied. Deze keer weinig bos maar wel een zicht op de zeehaven van Rotterdam.
[image:image-40] [image:image-41] [image:image-43]
In Ouddorp was het weer tijd om iets te eten. Ieder ging zijn eigen gangetje om iets tussen de kiezen te kunnen steken. Na de voorziene pauze brak het laatste deel van de fietsdag aan. We maakten nog even een pauze aan de vuurtoren van Ouddorp en om te kijken naar de zeehondjes op de Brouwersdam. Helaas hielden ze zich goed verscholen.
Ruim op tijd kwamen we aan in Resort Land&Zee. We hadden 64 km gereden.
Het inladen van bagage en fietsen verliep vrij vlot en voor 17 u waren we al op weg naar Renesse, onze laatste stopplaats van de reis. Hier had iedereen vrij om dit stadje te bezichtigen. Aan de innerlijke mens moest ook gedacht worden. Om 19 u. stond iedereen klaar om naar de autocar te gaan. Volgens sommigen, en ik kan dit bijtreden was deze stop te lang.
Na afscheid genomen te hebben van begeleider Roger zijn we vertrokken richting onze heimat Sint Katelijne Waver.
Rond 20.30 u. arriveerden we aan het ontmoetingscentrum DGH. Pierre stond ons al op te wachten om eventueel de bagage in tijdelijke bewaring te nemen.
Na afscheid genomen te hebben van begeleider Hugo kwam er een einde aan onze toffe driedaagse.
Dat dachten wij. Op de parking bemerkten we nog een kleine valies zonder enige vorm van identificatie. We dachten dat het van een vrouw kon zijn, En inderdaad kreeg Staf telefoon van een vrouw. Het was Anneke die haar valies vergeten was. Misschien zal het weerzien met haar Yvan er voor iets tussen gezeten hebben.
22 flinke fietsers hebben deelgenomen aan deze fietsdriedaagse: Staf, Hugo, Edwin, Maria D, Marc L, Patrick, Marc R, Lisette, Emiel, Christine, Rik, Mieke, Paul, Arlette, Liliane, Marie José, Anneke, Eveline,Jean, Estelle, Maria B, Cecile.
                                       [image:image-31]
Afgelegde trajecten:
[image:image-46]        [image:image-47]          [image:image-48]
                               Dag 1                                                                         Dag 2                                                                    Dag 3

17 augustus 2023  Fietsdagtocht naar Averbode
 
[image:image-38]
         [image:image-37]            [image:image-39]
Aan de parking van “De Goede Herder” verzamelden 21 fietsers (8 vrouwen en 13 mannen) zich voor de dagtocht naar Averbode.
Via onze gekende binnenwegen fietsten wij naar Bonheiden, Grasheideen Beerzel, voor onze 1ste pitstop na 18 km in wandel- en fietscafe ’t Steenputteke.
Na ons bakje koffie en een boke fietsten we verder naar Zonderschot, Booischot, en via de oude spoorlijn tot Ramsel. Tijdens een klimmetje reden we voorbij het afgebrande café van de zus van Sven Nijs.
Achter de Wereld bleef het licht klimmen, in wielertermen noemt men dat “Vals plat”.
We reden verder door een groen bosrijk gebied naar Wolfsdonk en even later bereikten we AVERBODE. De plaats om de innerlijke mens te versterken met een lekker middagmaal.
Na het middagmaal werden we geconfronteerd met een pittig klimmetje naar de Likdreef. Sommigen onder ons bezochten de prachtige abdij met zijn mooi binnenplein, anderen smulden van een lekker ijsje.
Na al dat lekkers en moois vervolgen wij onze route over een feilloos dalend fietspad met een intens groene zone tot aan het dorp de Gijmel. We trapten verder naar Ourodenberg, Moorsel, voorbij het Sven Nijs-Center en via Baal naar Groot-Lo. Hier houden wij onze 3de stop in tea room “De Oude Kapel” om er bij te tanken.
We starten na de pauze richting Keerbergen, Bonheiden en terug naar onze startplaats.
De dagtocht was goed voor 96 km. Proficiat aan alle deelnemers                 

13 juli 2023  Dagfietstocht Wilrijk
[image:image-0]28 fietsfanaten waren stipt om 9.00 u. aanwezig om de vijfde dagtocht van 2023 aan te vatten. Via de fietsautostrade reden we naar Duffel. Eens op de Netedijk werden we echter geconfronteerd met één voor ons niet gekende omleiding. Geen nood, we hebben deze goed omzeild en na 15 km kwamen we aan in Lint. In het café ’t Hoefijzer genoten de meesten van een lekker bakje koffie.
Na de koffie reden we richting Wilrijk. Achtereenvolgens reden we, langs heel wat goed aangelegde onverharde grintwegen, door het park van Hove met zijn kasteel Weyninckhoven en het landschapspark Fruithout. Via de feestweide van het Sfinxfestival in Boechout en de fabriek”Agfa Gevaert” reden we naar het 19de -eeuws Fort 4.
De volgende passage was Fort 5 te Edegem en even verder reden we langs de volkstuintjes waar enkele tuinbouwers bezig waren hun plantsoenen te verzorgen.
Na het dwarsen van verschillende drukke hoofdstraten en verder, weer over enkele grintwegels, fietsten we langs het UZA, de campus “ Drie Eiken” , Fort 7. Langs het sportpark van Wilrijk kwamen we aan de plaats waar we het middagmaal zouden genieten, skipiste “Aspen” in Wilrijk. We hadden 35 km op de teller.
Na genoten te hebben van al dat lekkers dat ons aangeboden werd waren de weergoden ons niet goed gezind. Wegens de dreigende regenwolken besloten we onze regenkledij aan te trekken. Geen overbodige luxe, want na enkele km kregen we een hevige regenbui over ons heen. Schuilen was de enige oplossing. Ondertussen werd er beraadslaagd om de rit wat te verkorten en de regenwolken te ontwijken. Dat laatste is ons vrij goed gelukt. We bolden langs de dorpskern van Aartselaar naar Boom. Daar moesten we weer een omleiding volgen omwille van de opbouwwerken voor Tomorrwland. Na een poosje langs de Rupel gereden te hebben zijn we onze dorst gaan lessen aan het Visputteke in Rumst.
Via Walem bereikten we na 71 km terug het startpunt van vanmorgen.

15 mei 2023  Fietstocht Abdij van Vlierbeek 74 km.
[image:image-1] Na de regenval van de voorbije dagen waren stonden toch 11 dames en 14 heren klaar om te vertrekken voor de fietstocht naar de Benedictijnerabdij in Vlierbeek. Via Haacht en het Schorisgat  kwamen we aan café “De Warande voor onze koffiepauze. De ene had al wat meeer natte voeten dan de andere. De reden hiertoe was dat we In het Schorisgat nog getrakteerd werden op een stukje waterfietsen. Door de hevige regenval was de Leibeek buiten haar oevers getreden. Daarenboven was er ook nog een waterkraan, van de watervoorziening van Wespelaar, gesprongen. Na 18 km te hebben gereden ging het via te Leuvense vaart naar Leuven station. Achter het station door kwamen we al vrij vlug richting Boven Lo en Linde.  Na de plaatsnaambord Kessel-lo gepasseerd te zijn en het zicht op de abdij reden we de laatste km langs enkele veldwegen naar de 2de stop voor vandaag.” In den Rozenkrans”, op de binnenplaats van de abdij, hebben we genoten van een zeer lekkere lunch. Met reeds 39 km in de benen reden we door het mooie Provinciedomein van Kessel-lo naar Wilsele en Putkapel. Door het open landschap van Rotselaar en langs de zijkant van de Werchterse feestweide bereikten we de parking van de St Jan de Doperkerk. Na 55 km was het hoog tijd dat de dorst gelaafd werd in café “Oud Werchter”. Na de laatste stop waren de weergoden ons opeens niet meer goed gezind. Dus regenkledij aan voor het laatste gedeelte van de rit langs Tremelo, de beboste wijken van Keerbergen, en Rijmenam om nadien Bonheiden te bereiken. Na enkele km doorduwen kwam onze aankomst, het ontmoetingscentrum DGH, in zicht.



Fietstocht Melsbroek  20 april 2023  75 km
[image:image-3]Met 20 enthousiaste fietsers hebben we onze 2de dagfietstocht van het seizoen aangevangen. Langs Muizen en de bekende ooievaarsnest op het kerkhof aldaar bereikten we de Leuvense vaart. Deze hebben we gevolgd tot Kampenhout om dan langs kleine zijwegen onze eerste stop te bereiken.  Bij aankomst in café “St Jozef” hadden we 18 km op de teller. Na de pauze fietsten we verder via Steenokkerzeel naar Zaventem. Ter hoogte van het spottersplatform hielden we een pauze om te genieten van de opstijgende stalen vogels. Echt adembenemend als je die vliegtuigen van zo dichtbij in de lucht ziet gaan. We reden verder naar Melsbroek voor onze middagpauze in restaurant “Hof ten As”. Na de maaltijd, en na 38 km te hebben gereden, ging het verder langs de MS kliniek Melsbroek, het golfterrein in Machelen en Vilvoorde naar Houtem. Daar was de laatste stop in café ’t Voorhof na 58 km.  Langs het mooie Weerde en het Blosodomein in Hofstade trapten we terug naar het startpunt van vanmorgen.








Fietstocht naar Grimbergen 23 maart 2023 70 km
[image:image-4]Vandaag hebben we onze eerste dagtocht van het jaar gereden. Aan het ontmoetingscentrum van DGH stonden16 fietsers en 8 fietssters vol ongeduld te wachten op het vertrek. Na het fluitsignaal van Staf zijn we vertrokken richting Hombeek. Via landelijke fietswegen bereikten we na 15 km “De Plekpot” in Kapelle o/d Bos. Eénmaal terug op de fiets genoten we van het open landschap van Imde en Wolvertem, al was het hier en daar we wat moeilijk rijden wegens de regenval van de voorbije dagen. Mits de nodige aanpassingen van de routebouwers passeerden aan het standbeeld ter ere van Eddy Merckx in Meise. Via de Plantentuin arriveerden we na enkele km in het centrum van Grimbergen. Onze lunch hebben we verorberd in de brasserie van de luchthaven van Grimbergen. Het eten was eenvoudig ,maar lekker. We waren wel verwonderd van de bedrijvigheid van de kleine luchthaven. Meerdere vliegtuigjes zagen we landen of opstijgen. Weer terug op de fiets was het richting Verbrande Brug en het kanaal van Willebroek en verder naar Zemst Laar en Leest voor een korte pauze in café “ Vive l’amour. Na 59 km begonnen we aan het laatste deel van de rit. We passeerden nog Battel en langs de Vrouwvliet bereikten we terug de het ontmoetingscentrum DGH.  

DAGFIETSTOCHTEN 2023 - 2024
Okra De Goede Herder respecteert uw rechten bij de verwerking van uw personengegevens.
In onze privacyverklaring vindt u hoe we deze gegevens verzamelen, verwerken en gebruiken.
© OKRA De Goede Herder

Terug naar de inhoud